- Vědci odvolali tvrzení o vzniku Vesmíru

3. května 2015 v 20:07 | Leonia |  - Vesmír v nás

Vědci, jež v loňském roce tvrdili, že objevili důkazy, které podporují teorii Velkého třesku, díky němuž měl vzniknout Vesmír, tyto své závěry odvolali. Američtí astronomové v nové studii přiznali?, že v době, když svá pozorování interpretovali jako objev gravitačních vln, udělali chybu.

O objevu gravitačních vln se hovořilo, jako o nalezení "Svatého grálu astronomie". Jejich existenci totiž údajně předpovídal Albert Einstein ve své všeobecné teorii relativity. Astronomové důkazy o existenci gravitačních vln hledali desítky let. Nejen proto, aby se tato teorie potvrdila, ale i proto, jelikož zmíněná teorie v podstatě odstartovala novou éru pro výzkum původu a vývoje Vesmíru. Podle ní po velkém třesku, ke kterému mělo dojít zhruba před 13,8 miliardami let následovala téměř okamžitě prudká expanze Vesmíru, provázená vlnami gravitační energie. Vesmír se, jak nám bylo mnohokrát předkládáno podle této hypotézy od svého vzniku dále rozpíná.

Právě proto se loni v březnu kolem článku, v němž vědci referovali o svém objevu založeném na datech z radioteleskopu BICEP na jižním pólu, strhla vlna velkého zájmu. Krátce poté však vyjádřili určité pochybnosti kolegové autorů a v létě připustil možný omyl i původní vědecký tým.

Teleskop BICEP detekuje mikrovlnné záření kosmického pozadí, které prostupuje celý Vesmír a je zřejmě pozůstatkem z období krátce po velkém třesku. Podle teorie inflace by gravitační vlny na tomto záření zanechaly stopy v podobě spirálovitých vzorů, které američtí vědci identifikovali. Zásadní rozpor ale vznikl kolem toho, zda ony spirálovité vzory nemohou být výsledkem působení kosmického prachu.

Ke zpochybnění původní teorie přispěli odborníci z Evropské vesmírné agentury, kteří tvrzení o gravitačních vlnách zkoumali za pomoci dat z Planckova teleskopu. "Jsme zklamáni. Je to jako zjistit, že Santa Claus neexistuje. Ale je důležité znát pravdu," uznal jeden ze členů amerického týmu, Brian Keating.

Pramen k čerpání dat pro článek >
senzacni-objev-dukazu-o-vzniku-vesmiru_331946.html#.VQuCr-GoOxN
Pod články nebyl uveden přímý zdroj této informace

Dále si přečtěte toto:
-vzniku-naseho-vesmiru-pqi-/veda.aspx?c=A140317_130024_veda_mla

.

1 člověk ohodnotil tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.

Aktuální články