- Bakterie, viry, plísně - jak a čím s nimi bojovat > tipy

14. června 2013 v 18:54 | Lena |  - Zdraví z přírody

Echinacea, listy olivovníku, kočičí dráp jsou známy svými příznivými účinky v boji proti mikroorganismům, kdy se podílí na posílení obranyschopnosti našeho těla. Níže uvedené látky a jejich složky ničí mnoho druhů mikroorganismů - bakterií, virů, plísní, potlačují jimi vyvolaný zánět a bolest, podílejí se na podpoře činnosti imunitní soustavy. Disponují antioxidačními, močopudnými účinky, čistí játra a ledviny, snižují krevní tlak, zmírňují příznaky revmatických a alergických stavů, mají také podpůrný účinek pro činnost srdce. Přináší úlevu při potížích s chronickým únavovým syndromem, u předmenstruačního syndromu, potížích s prostatou a mírní příznaky stresu.

Kočičí dráp - Vilcacora
Profesor Hidebert Wagner z Mnichovské univerzity objevil, že kočičí dráp obsahuje až pět druhů alkaloidů, které organismu pomáhají identifikovat a likvidovat bakterie, viry, plísně, či parazity. Údajně bylo prokázáno, že zabraňují i rozšiřování nádorů. Účinné látky Vilcacory přeruší účinky volných radikálů v organismu a vykazují i protizánětlivé a antioxidační účinky. V College of Traditional Chinese Medicine v Šanghaji výzkumné studie dokázaly, že jeden z alkaloidů přítomných v této rostlině zabraňuje vzniku krevní sraženiny na cévní stěně, čímž klesne zvýšený krevní tlak a zlepší se krevní oběh. Díky těmto vlastnostem tato rostlina snižuje riziko vzniku srdečního infarktu a krvácení do mozku. Podle Dr. Klause Keplingera, profesora rakouské Univerzity v Innsbrucku, podporuje rovněž tvorbu červených krvinek a přispívá k zabránění vzniku hemolýzy. To je velmi důležité pro nemocné, kteří absolvují chemoterapii, nebo radioterapii.

Olivovník
V roce 1957 bylo prokázáno, že v listech olivovníku je přítomna účinná látka zvaná oleuropein, která snižuje vysoký krevní tlak. Olivovník zmírňuje alergie a chronickou únavu. Výtažek z této rostliny dokáže vniknout do napadených buněk a tím zneškodnit rozmnožování virů, čímž se zastaví šíření infekce. Podporuje i činnost imunitního systému a dokáže zabránit nebezpečné oxidaci tzv. "špatného cholesterolu" (LDL cholesterol).

Ohnivý strom
Argentinský ohnivý strom (Pau D'Arco) je tradiční jihoamerickou léčivou rostlinou. Již Inkové jej používali k léčení. Podle lékařských studií výtažek z listů této rostliny ničí mikroorganismy, snižuje zánět a bolest způsobenou bakteriemi, viry a plísněmi. Úspěšně ho použili i při nádorových onemocněních. Obsahuje vitaminy A, B a C, zinek, selen, železo, hořčík a mangan. Kromě toho také působí jako projímadlo.

Echinacea - Třapatka
Od roku 1950 bylo realizováno více než 200 studií, které potvrdily příznivý účinek třapatky na imunitní soustavu. Patří k nejznámějším léčivým rostlinám posilujících imunitu a je známá svými protivirovými účinky. Její účinné látky na bázi polysacharidů jsou velmi dobrým prostředkem proti mikroorganismům. Rostlinu je přitom možno použít i k léčbě takových akutních stavů, jako je nachlazení, chřipka, angína, zánět mandlí, močového měchýře, tlustého střeva a pokožky. Tím, že uvolňuje napětí v cévních stěnách, snižuje rovněž i krevní tlak. Její výtažek úspěšně brzdí množení virů chřipky a oparu. Echinacea posiluje všeobecnou obranyschopnost organismu. Potlačuje zánět a brání mikroorganismům v jejich rozšíření z infikovaného místa do celého těla a chrání tělesné tkáně před škodlivým vlivem bakterií.

Zinek
Rovněž patří k látkám potřebným k dobré funkci obranyschopnosti organismu. Hraje důležitou roli v látkové přeměně asi 200 nejrůznějších enzymů. Obsah zinku se v potravinách během kuchyňského zpracování ztrácí. Např. sportovci přicházejí o zinek při silném pocení. To může vést až k poruchám enzymatické aktivity a poklesu tvorby bílkovin. Zinek se podílí i na látkové přeměně mastných kyselin. Nejdůležitějším prvkem protivirové ochrany je nástup T-lymfocytů, kde je však k těmto procesům zinek potřebný ve zvýšené míře.

Infekce, která se projevuje oparem
Infekce virem oparu je velmi častá. Podle některých průzkumů se starší lidé stávají nosiči viru až v 70 - 80%. Infekce se šíří z člověka na člověka. Po odeznění příznaků (např teplota až horečka, puchýřovité útvary na těle, ale i pod kůží, kde nejsou vidět) viry putují podél senzitivních (citlivých) nervů do nervových uzlů, především do uzlů pro cit. Tam přežívají v nervových buňkách a čekají na svou příležitost. Udeří v případě, kdy je oslabena naše obranyschopnost, např. při horečnatých stavech, stresu, u žen menstruace apd. Tehdy se aktivizují, znovu rozmnoží a vyvolají stejné příznaky, jako poprvé. Vir oparu dřímá v každém z nás, ale když se u někoho již jednou aktivizoval, bude se vracet vždy znovu a znovu.
Kromě oparu na rtech, který se označuje jako HSV-1 (Herpes simplex), jsou známy i další viry tohoto typu, např. vir planých neštovic - Varicella. Po vniknutí do organismu přetrvává v buňkách zadních části míchy. Takový pásový opar, který se projevuje vně - puchýřky po celém obvodu těla, nebo jeho částech, zejména v oblasti břicha a zad, tak putuje uvnitř těla a zde se projevuje velkými bolestmi.
Stejně podobný vir, označovaný jako jednoduchý HSV-2 (Herpes simplex), může během celého života po infekci způsobovat komplikace hlavně na pohlavních orgánech a v porodních cestách ve formě drobných puchýřků, které se však mohou proměnit i na hluboké, velmi nepříjemné vředy. Šíří se pohlavním stykem a může vyvolat i vážné komplikace při porodu. Nedávno bylo dokázáno, že oba dva viry, HSV-1 i HSV-2, dokáží ve tkáňových kulturách přeměnit buňky na rakovinové a spustit tzv. maligní (zhoubný) proces.
Proti herpetickým virům mimo výše zmíněných látek také pomáhá lysin. Jedná se o esenciální aminokyselinu, která viry zabíjí. Z hlediska epidemiologického významu je nejúčinnější proti viru oparu, ale může se použít i proti viru chřipky a některým bakteriím. Hraje důležitou roli při tvorbě bílkovin, protilátek, hormonů i enzymů, a tím má všeobecně posilující vliv na imunitní soustavu. Lysin je potřebný pro syntézu mnohých důležitých bílkovin. Má bezprostřední úlohu při tělesném růstu, hojení tkání a podílí se na tvorbě protilátek.

Článek má informační a inspirační charakter
Bakterie, viry, plísně - důvody, proč nás napadají > ZDE
Jak se účinně chránit před napadením mikroorganismy > ZDE

.

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Vezměte na vědomí, že diskuse je moderována. Než se nový komentář začne zobrazovat, musí jej nejdříve schválit autor blogu.

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.

Aktuální články