- Lněné semínko a lněný olej- zdraví prospěšné

14. března 2013 v 20:07 | Lena |  - Potraviny, výživa

NĚKTERÉ TUKY JSOU ZÁZRAČNĚ ZDRAVÉ, JINÉ NE

Každá buňka v našem těle potřebuje tuky pro různé účely. Například buněčná
membrána se skládá z tuků a jisté tuky jsou proto životně důležité pro buněčné funkce. Známe "prospěšné" a "škodlivé" druhy tuků.

Nasycené tuky, jako margarín, jsou považovány za zdraví škodlivé, protože mohou zvednout hladinu cholesterolu a tím i riziko onemocnění srdce, mozkové mrtvice, rakoviny a cukrovky. Avšak jisté druhy tuků, známé jako esenciální mastné kyseliny, se chovají úplně jinak a mohou vyvolat opačný efekt. Mastné kyseliny, jak naznačuje jejich jméno, jsou naši přátelé. A v případě lněného oleje jde o přímo zázračný posilovač zdraví.

CO JE VE LNĚNÉM OLEJI? - TŘI MOCNÉ LÉČIVÉ SLOŽKY
1.) MASTNÉ KYSELINY OMEGA-3
Lněná semena a lněný olej (vyráběný lisováním za studena) jsou vůbec nejbohatším rostlinným zdrojem mastných kyselin typu omega-3, nejzdravějšího druhu tuku, který můžeme jíst. Mastné kyseliny omega-3 jsou éterické oleje, jež naše tělo potřebuje pro správnou funkci. Opakem jsou mastné kyseliny typu omega-6. Nicméně, naše strava jich obsahuje přespříliš.


Nejlepší poměr těchto tuků ve stravě je 4:1 neboli čtyřikrát více omega-3 než omega-6. Západní jídelníček však obsahuje mnoho omega-6 a velmi málo omega-3. Vědecké a lékařské společenství odhaduje, že například Američané konzumují až pětinásobek mastných kyselin typu omega-6. Jinými slovy, Američané konzumují stravu v poměru 20:1 v neprospěch mastných kyselin omega-3. To je jeden z důvodů, proč trpí tolika chronickými poruchami, souvisejícími s vysoce tučnou stravou.

2) LIGNANY
- Len je rovněž nejbohatším zdrojem rostlinných chemikálií s antivirovými, fungicidními, baktericidními a protirakovinovými vlastnostmi, jimž se říká lignany. Lněné semínko obsahuje 100-násobné množství lignanů než jakákoliv jiná rostlinná potrava. Jenže při lisování je z něj zhruba 98% lignanů odstraněno. Někteří výrobci vracejí lignany zpět do oleje, ale mnozí ne. Kontrolujte etikety - nejzdravější je užívání oleje, do něhož byly lignany opět vráceny.

3) VLÁKNINA - Lněná semena jsou rovněž výborným zdrojem potravinových vláknin. Vlákniny jsou důležité pro správnou činnost střev. Studie zjistily, že strava bohatá na vlákniny pomáhá snížit riziko karcinomu tlustého střeva i četných jiných onemocnění.


LEN POTÍRÁ KARDIOVASKULÁRNÍ CHOROBY
Infarkty a mozkové mrtvice jsou v západním světě častou příčinou úmrtí. Strava, kouření a nedostatek pohybu představují známé rizikové faktory. Bylo zjištěno, že mastné kyseliny omega-3 ve lnu snižují riziko infarktů a mozkových mrtvic hned několika způsoby. Len snižuje krevní tlak, rozšiřuje krevní cesty a zlepšuje jejich elastičnost a průchodnost krevního toku.

Len kromě toho snižuje hladinu cholesterolu a triglyceridů, zvyšuje množství prospěšného druhu cholesterolu (HDL), zatímco hladina škodlivého druhu cholesterolu (LDL) klesá, a napomáhá prevenci aktivace krevních destiček, což jinak může vést k arterioskleróze čili blokování arterií. Len rovněž pomáhá předcházet arytmiím nebo nepravidelnému srdečnímu tepu.

LNĚNÉ VLÁKNO PŮSOBÍ PROTIZÁNĚTLIVĚ
Mastné kyseliny omega-3 mají také známé protizánětlivé účinky. Redukují rozsah působení a pomáhají zlepšit podmínky při zánětlivých onemocněních pokožky, například při lupénce. Upravují i zánětlivé nemoci střev jako Crohnovu chorobu a ulcerativní kolitidu (zánět tlustého střeva).

LEN POMÁHÁ PŘI REVMATICKÝCH ZÁNĚTECH
Četné studie shodně potvrzují, že len u pacientů s revmatickou artritidou redukuje křehkost, otoky a neohebnost kloubů. Mnoho pacientů trpících artritidou užíváním lněného oleje dokázalo redukovat nebo zcela opustit nesteroidní protizánětové léčby, které mohou mít řadu vedlejších účinků.

Studie publikovaná v Journal of Biological Chemistry v roce 2000 ukazuje, že omega-3 mastné kyseliny, které se vyskytují ve lnu, umí snižovat hladinu enzymů v kloubech, které mohou zničit chrupavku, čímž jsou redukovány faktory, které mohou vyvolat záněty a může také pomáhat řídit geny, které mají souvislost s buňkami, z nichž je formována chrupavka.

LEN POTÍRÁ RAKOVINU TLUSTÉHO STŘEVA, PRSU A POKOŽKY
Mastné kyseliny omega-3 i lignany mají protirakovinové účinky. V laboratořích byly objeveny zvířecí mastné kyseliny omega-3 zmenšující počet a velikost tumorů. Jiné studie ukázaly, že vysoká spotřeba mastných kyselin typu omega-3 a lignanů je spojená s významně nižším výskytem rakoviny tlustého střeva, prsu a pokožky.

Lillian Thompsonová na University of Toronto zkoumala ženy s čerstvě určenou diagnózou rakoviny prsu. Tyto ženy pak denně dostávaly k jídlu rozemletá lněná semena. Mezi diagnózou a operací uběhly v průměru asi tři týdny. Když byl nakonec při operaci tumor odstraněn, bylo zjištěno, že se výrazně zmenšil.
Součást ochrany před rakovinou prsu se řídí myšlenkou, že len je schopen upravit hladinu estrogenu. Nepřekvapuje, že u žen užívajících len, byla zjištěna větší pravidelnost menstruačního cyklu.

LEN ZAJIŠŤUJE ENERGETICKOU ROVNOVÁHU
Lidé užívající len nezřídka pociťují zvýšenou energii a vitalitu. Výsledky výzkumu podporující tuto skutečnost předkládají dobré vysvětlení. Mastné kyseliny omega-3 mají vliv na interpretaci genů řídících metabolizmus mastných kyselin a glukózy, což přímo souvisí s produkcí energie.

DALŠÍ PROSPĚŠNÉ VLASTNOSTI LNU
Je těžké uvěřit, že jediná potravina může poskytnout tolik zdravotních výhod. Ale len je skutečně zázračný.

Pomáhá omezit odmítnutí transplantovaných orgánů, pomáhá při cukrovce typu 2 a upravuje několik typů onemocnění ledvin, včetně lupus nephritis. Zlepšuje symptomy u pacientů s roztroušenou sklerózou, předchází maskulární degeneraci (běžné příčině slepoty v pokročilém věku) a může vám také pomoci zhubnout.

LEN - JAK NA TO; KOLIK UŽÍVAT
Běžně doporučovaná dávka oleje z lněných semínek je 1-2 polévkové lžíce denně. Můžete užívat olej přímo, přidávat ho do džusů i do salátů. Nezahřívejte ho, protože teplo ničí jeho hojivé vlastnosti. Doporučuje se jen koupě čerstvého, za studena lisovaného čistého potravinářského oleje. Musí se skladovat chlazený.

Lněná semena nemohou být strávena vcelku. Musíte je napřed rozdrtit. Rozemelte je v malém mlýnku na kávu a pak posypávejte jemným práškem zeleninu, přidávejte ho do čerstvě vylisovaných šťáv a džusů nebo pečte v chlebu a vdolečcích. Doporučují se dvě až tři polévkové lžíce lněných semen denně. Pamatujte, lignany jsou při zpracování oleje odstraněny, ale některé společnosti je přidávají zpět. Nezapomeňte kontrolovat etiketu. Chcete-li využít všech hojivých sil lnu, jezte obojí, semeno i olej.


JÍDLO JE LÉK
Staré řecké přísloví říká: "Nechť jídlo je vaším lékem a léky vaší potravou." Je málo jídel, o nichž by to platilo více než o maličkém, ale suverénně úžasném pozoruhodně mnohonásobně talentovaném a velkolepém lněném semínku.
Dobré jídlo je vhodnou prevencí, protože správná jídla jsou opravdu léčivá. Lněné semínko je dokonalý příklad toho, kolik léčivých sil lze nalézt v prosté stravě, kterou jíte každý den.

Pro lékaře je těžké vymyslet lepší léčivé jídlo než len, a to je důvod, proč ho jídám pravidelně, a proč ho jako lékař vřele doporučuji svým pacientům, přátelům a rodině. Jím rozemletá semena a užívám vysoce kvalitní lněný olej. Prastará lněná semena jsou moderní superstrava. Výživná, dobře prozkoumaná, laciná, snadno připravitelná a má fenomenální zdravotní účinky.

Lněné semeno a olej jsou dokonalý příklad toho, že prosté věci mají nezřídka obrovský dopad na kvalitu zdraví.

E.F.A. typu omega-3 regulují mnoho velmi důležitých tělesných funkcí. Zde jsou některé klíčové oblasti působení:

- kontrola tlaku v krevních cestách, kloubech, očích
- kontrola a upravování zánětů a oteklin (jsou silně protizánětlivé)
- zprostředkování produkce hormonů, steroidů a následné řízení hormonů k cílovým buňkám
- zprostředkování imunní odezvy (a autoimunity)
- úprava nervových přenosů ovlivňujících náladu, poruchy emocí a pozornosti (ADD/ADHD, deprese, mentální choroby, nutkavé stavy atd)
- regulace tělesných sekretů (může ovlivnit plodnost a potěšení ze sexu)
- rozšiřuje nebo zužuje krevní cesty
- regulace hladkých svalů a autonomních reflexů
- tvoří podstatnou primární část buněčné membrány, udržuje její pevnost a pružnost
- řídí vtok a výtok substancí do buněk a z buněk
- tvarují strukturu pleti a vlasů
- regulace rychlosti, s níž se dělí buňky (mitóza)
- jsou nepostradatelné pro dopravu kyslíku od červených krvinek do tělesné tkáně
- regulují funkci ledvin a rovnováhu tělesných tekutin
- jsou velmi důležité pro udržování mobility nasycených tuků v krevním řečišti a zamezují krevním buňkám v tvorbě shluků, tvořících arteriosklerotický povlak a krevní sraženiny
- plní úlohu primárního zdroje energie pro svaly


-


Navazující díly na tento článek zde a zde
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Vezměte na vědomí, že diskuse je moderována. Než se nový komentář začne zobrazovat, musí jej nejdříve schválit autor blogu.

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama